Як знизити вплив весняної депресії на персонал?

За інформацією Всесвітньої організації здоров'я, у світі на депресивний стан страждають 110 млн осіб. У нашій країні, за офіційним даними, на це захворювання страждають 15 млн українців. Особливо збільшується депресивний стан у весняний період, що знижує ефективність роботи, підсилює незадоволеність собою та провокує підвищення міграції персоналу. 

Чемоданний настрій

Відповідно до дослідження компанії Hudson, проведеного в 2008 році, близько 70% працюючих в Україні були готові змінити робоче місце та робили це саме у весняний період. «Можна припустити, що ситуація не змінилася», - ділиться з «Інвестгазетою» Максим Зайченко, консультант споживчої практики, рітейлу й охорони здоров'я компанії Hudson. Такий же тренд підтверджують і представники міжнародного кадрового порталу HeadHunter, зазначаючи, що на початку весни дійсно зростає кількість вакансій у компаніях. Втім, пояснювати такий сезонний сплеск винятково весняною депресією навряд чи доводиться. «Після новорічних свят компанії вже мають затверджені бюджети, починають набирати обороти, у зв'язку з чим шукають нових людей», - підтверджує Оксана Семенюк, директор відділу людських ресурсів ЗАТ «Крафт Фудз Україна». Подібну точку зору розділяють і в компанії WORLD STAFF, зазначаючи, що весняну депресію може викликати швидше розрив між бажанням чогось нового та можливістю досягти цього. Наприклад, якщо компанія не надає співробітникам кар'єрних перспектив або персонал погано розуміє мети компанії.
Депресія на робочому місці - поняття досить суб'єктивне. За словами психолога Олени Крівошта, найбільше часто вона проявляється восени та взимку. «Саме в цей період, - розповідає «Інвестгазеті» психолог, - працівник найбільш розташований до питань на тему «чого я досяг у старому році та що мене чекає в новому». Навесні ж у людей прокидається бажання досягти більшого, зростають потреби, людина розуміє, що настав час зважитися на щось більш відповідальне. У той же час з різних причин (авітаміноз, довга зима та брак сонця, невизначеність у стратегії компанії, розбіжність між власними цілями та можливостями їхньої реалізації в компанії й багато чого іншого) у співробітників може знижуватися «робочий тонус». Тому практикуючі психологи та HR-фахівці рекомендують проводити профілактику подібних настроїв. Причому робити це не тільки навесні, а регулярно. 

Рецепти гарного настрою

У ряді компаній, що піклуються про психологічний настрій персоналу, підходи можуть кардинально відрізнятися - від розробки дизайну, організації ігрових кімнат і місць для релаксації до створення щоденної стінгазети. Про підходи до комфортного оформлення робочих місць «Інвестгазета» докладно писала наприкінці минулого року. Безумовно, у таких компаніях, як Google або Red Bull, співробітники навряд чи піддані депресіям. Цьому сприяє внутрішнє обладнання офісу (наявність перукарень, масажних кабінетів, басейну й іншої інфраструктури для релаксу). Ряд українських компаній успішно переймають досвід західних колег. Наприклад, український офіс Google, «Оболонь», «САН Інбев Україна», JTI, IDS, GlobalLogic пішли шляхом створення комфотних, якщо не сказати в певному сенсі «ігрових» умов для співробітників. Як зазначають у цих компаніях, ефективність і точність виконання роботи в умовах, коли співробітник може відпочити та комфортно себе почувати в офісі, зростає в 1,5 разу.
Навіть якщо ви не можете собі дозволити серйозно інвестувати в устаткування офісу, є декілька простих підходів. Почніть свій день з посмішки, радять психологи. Такий підхід ефективний на всіх рівнях – чи то посмішка колезі з вашого підрозділу або тому, з ким ви взаємодієте за службовим обов'язком. Найкраще, якщо подібний підхід сповідається у всій компанії, починаючи від керівника та закінчуючи простим клерком. Наприклад, в «Рено Україна» генеральний директор компанії Марко Леграсьє завжди розпочинає робочий день з посмішки та рукостискання зі співробітниками. Кілька простих слів, наприклад, «Як справи?» з боку топ-менеджера можуть надихнути на ефективну роботу. 
Навіть якщо топ-менеджер не приділяє належної уваги персоналу, надихати один одного можуть і члени самої команди (колективу). Відмінний спосіб зарядити позитивом колег - стінгазета/інформаційні борди. «На бордах ми розміщуємо різну інформацію - повідомлення про діяльність компанії, поточні акції для співробітників, дані про дні народження колег і т.д. Наприклад, до 23 лютого в нас була випущена стінгазета, у якій всі бажаючі могли написати поздоровлення чоловікам АХА. Були й теплі слова, і малюнки, і навіть вірші», - розповідає Ольга Кравченко, директор департаменту по роботі з персоналом Групи компаній АХА в Україні. Дивлячись на таку спільну творчість, посмішка з'являється сама собою. Чим не профілактика нудьги?

Депресія - це психічний розлад, що супроводжується втратою настрою, пригніченістю, зниженням працездатності

Спортивний дух також якомога краще піднімає загальний тонус і настрій на позитив. Це може бути корпоративний мотузковий курс, заняття танцями або стрибки на батуті, фітнес. Багато компаній, наприклад, оплачують своїм співробітникам абонементи до спортзалу. Відмінно мотивують різні внутрішні конкурси на звання «кращий співробітник» компанії/підрозділу й т.п. Такий підхід, наприклад, сповідають у компанії «САН Інбев Україна», де розвинена система визнання досягнень працівників - як індивідуальна, так і командна. Переможці кожної з таких програм мотивації одержують цінні призи та подарунки. «Головне, щоб у такий конкурс залучалися всі працівники, організовувалося публічне поздоровлення із заохочувальними подарунками», - зазначають у пивоварній компанії. Згодом такі мотивації переростають у корпоративну культуру та стають її невід'ємною частиною. Ну а поки на вулиці вогка погода, корпорації не гають можливість побадьорити співробітників простою і настільки необхідною щоденною увагою. Наприклад, подбати про доставку персоналу в офіс або організувати ранкову каву/чаювання. «Наш офіс розташований у центрі міста, - розповідає Наталя Береза, директор з управління персоналом «МТС Україна», - в 15 хвилинах ходьби від найближчої станції метро. І якщо влітку в гарну погоду прогулятися нескладно, то ходити пішки під дощем або в мороз не дуже приємно. Тому ми організували ранкове розвезення на службовому транспорті від метро до офісу, а ввечері - у зворотному напрямку. Співробітники це оцінили. Також в офісах поставили кавові автомати. Запах кава по ранках і бадьорить, і створює позитивну атмосферу. А спільні заходи, які ми організовуємо (свята, спортивні турніри та змагання), поєднують колектив».  Одним словом, гарний настрій - у руках кожного учасника команди. А якщо настрій позитивний - у весняної депресії не залишиться жодних шансів.

Як надихнути персонал

Кілька елементарних прийомів, які працюють:

· Розпочинати день з посмішки та позитивного привітання один одного.

· Тимбілдинг-заходи - мотузкові курси, колективні походи до фітнес-залу, на танці, у театр або цирк та ін.

· Створити щоденну стінгазету, що дасть можливість співробітникам ділитися гарним настроєм один з одним.

· Робити приємні сюрпризи для персоналу: наприклад, поставити кавовий автомат і розпочинати ранок з чашки ароматної кави; коли на вулиці дощ і сльота - організувати розвезення співробітників.

Джерело trud.gov.uа

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад