Типологія співробітників, яких критикує керівник

Перш ніж починати критикувати винних співробітників, керівникові необхідно визначити, до якого типу проблемних працівників вони відносяться, і підбирати підходящі для кожного методи надання негативного зворотного зв'язку. Можна розробити власну класифікацію, а можна скористатися готовою, наприклад, такою, яка представлена нижче.

«Нігілісти». Таких неважко розпізнати, вони на всі пропозиції говорять: «Ні, це не спрацює». Їх складно залучити до втілення нових ініціатив. У них ніколи немає ентузіазму для нових починань. Замість того щоб подумати про позитивні сторони справи, вони фокусуються на негативних й бачать масу проблем, навіть якщо таких і немає.

Щоб ефективно критикувати таких співробітників, не потрібно їх ні в чому переконувати. Намагайтеся їх зрозуміти, тобто станьте самі на якийсь час «нігілістом» і сфокусуйтеся виключно на проблемах і помилках. Оскільки «нігіліст» звик концентруватися на поганому, спочатку по пунктах розпишіть негативний вплив його помилки на компанію. Потім зміните тактику - різко перейдіть до варіантів виправлення ситуації. Говорите лише про реальні можливості, про ті підходи, які гарантовано допоможуть отримати позитивний результат. Нагадайте співробітникові, що він уже вирішував схожі проблеми (звичайно, якщо це насправді було), - тоді він не зможе Вам заперечити. І ще один важливий момент у спілкуванні з «нігілістом»: не чекайте від нього негайних дій, надайте йому трохи часу на обмірковування.

«На всі згодні». На перший погляд, це просто ідеальні співробітники - прислухаються до кожного Вашого слова та погоджуються з усім, що Ви пропонуєте, проте, коли справа доходить до реальних учинків, Ви зауважуєте, що «на все згоден» готовий на будь-що, аби уникнути роботи. А в особливо складних ситуаціях може просто дезертирувати.

Щоб ефективно критикувати таких співробітників, потрібно навчитися не звертати уваги на їхні лестощі. Вони звикли одержувати бажане, погоджуючись з усім. Швидше за все, вони спробують застосувати свою улюблену тактику й під час надання Вами негативного зворотного зв'язку. Постарайтеся відразу ж припинити спроби «відмазатися». Якщо Ви впевнені, що помилка повністю на совісті цього співробітника, не приймайте жодних аргументів проти. Однозначно поясніть, на які дій Ви від нього очікуєте, і переконайтеся, що він це усвідомив. При цьому будьте наполегливі, спокійні та коректні, не підвищуйте голос, не давайте волю емоціям - все це може зіграти проти Вас. Обов'язково скажіть, що Ви проконтролюєте результат. І неодмінно зробіть це. Тільки не в призначений термін, а за кілька днів до нього. Якщо Ви виявите, що співробітник, як звичайно, «забув» про Ваші розпорядження, у нього ще буде час виправитися.

«Конкуренти». Вони вважають, що розбираються у всім краще за керівника. У присутності колег дозволяють собі міркувати про те, як вони вирішували б ті чи інші питання, як керували б відділом або компанією, але, як правило, не насмілюються говорити про щось подібне зі своїм керівником. Як і з «на всі згодним», з «конкурентом» потрібно бути максимально обережним і коректним. І не вступати у відкриту конфронтацію - інакше він тільки зміцниться у своїй правоті. Якщо «конкурент» почне заперечувати Ваші претензії, запитайте прямо, чого він хоче домогтися такою поведінкою. Швидше за все, це питання збентежить співробітника, і він не почне конфліктувати

Критикуючи «конкурента», не давайте йому можливості перекласти свою провину на когось з колег (а він напевно спробує це зробити). Скажіть йому, що не схвалюєте такої поведінки, і продовжіть спілкування.

«Викрадачі часу». Вони постійно відволікаються, роблять нескінченні перерви, заважають працювати колегам. Критикувати таких співробітників доводиться часто. Якщо з якихось причин Ви не можете з ними просто попрощатися, навчіться їх критикувати. І робіть це швидко. Найбільш ефективна техніка стосовно таких співробітників - «догана за одну хвилину». Дуже важливо контролювати виконання «викрадачами часу» наміченої Вами програми дій, адже вони навряд чи дуже швидко навчаться не відволікатися та не відволікати інших, якщо навчаться взагалі.

«Агресивні». Їм подобається критикувати колег, вони завжди впевнені у своїй правоті та намагаються довести це іншим. Не важливо, яку посаду займає такий співробітник і наскільки він компетентний у тому, про що дозволяє собі судити, його войовничий настрій у кожному разі негативно впливає на мотивацію й атмосферу в колективі. У критиці «агресивного» підлеглого потрібно керуватися такими правилами: по-перше, надати йому можливість висловитися («випустивши пару», він матиме змогу сприймати те, що Ви хочете до нього донести); по-друге, не дозволяти йому перебивати Вас, заперечувати Ваші оцінки та висновки; по-третє, про шляхи вирішення проблеми починайте говорити тільки після того, як підлеглий надасть свої пояснення та заспокоїться.

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад