Нематеріальна мотивація співробітників: кому що

Щоб знайти мотивуючий ключик до персоналу, керівник, HR або інша, призначена для цих цілей людина, повинна скласти мотиваційний профіль кожного співробітника. Як правило, він складається з декількох мотиваційних типів в певній пропорції. У чистому вигляді їх п'ять: люмпенізований, інструментальний, професійний, патріотичний і хазяйський. Що вони з себе представляють?

Мотиваційні типи співробітників

Люмпенізований тип. Цей товариш згоден на будь-яку роботу та будь-який вид оплати праці, аби менше сил витратити, ні за що не відповідати, а ще краще – перекласти свої обов'язки на когось іншого. Такий співробітник порадіє оплаті «хортенятами» і пропозицією відпочити в затишному санаторії, а мотивувати його можна тільки батогом і ще раз батогом, інакше все пропало.

Інструментальний тип. Представник цього типу працює сумлінно та навіть готовий працювати в спеку, негоду та при інших несприятливих умовах, але за додаткову плату. Гроші, гроші і ще раз гроші. В окремих випадках його можна простимулювати пропозицією чогось ще, але тільки матеріального плану. Дошка пошани, вручення грамоти або партнерство йому категорично заборонені.

Професійний тип. Творчий підхід, самостійність у прийнятті рішень, цікаві важкі завдання – тут важливий зміст роботи, а не кількість обіцяних грошей. Ось з таким співробітником можна «розплачуватися» поліпшеннями умов для роботи, почесними нагородами та залученням до управління проектами, компанією тощо.

Патріотичний тип. Йому важливо наявність загальної ідеї і праця на благо спільної справи. Саме до такого працівника застосовні моральні форми стимулювання, тому що для нього вкрай важливо загальне визнання і відчуття своєї незамінності.

Хазяйський тип. Він готовий сам за все відповідати, але ніякого контролю і тиску з боку не потерпить. Медалі та грамоти ні на що його не змотивують, а ось участь в управлінні компанією (відділом) і організація робочих процесів будуть в радість.

Звичайно, в чистому вигляді мотиваційні типи зустрічаються вкрай рідко – в людях зазвичай поєднуються декілька варіантів. Але пильне око керівника повинно побачити провідний тип і під нього підбирати форму стимулювання і мотивації.

Варіанти нематеріальної мотивації

Нематеріальні мотиватори бувають різні: статусні (окремий кабінет, персональний автомобіль, престижна посада), соціальні (статус наставника, визнання заслуг перед колективом), особистісні (можливості для професійного росту, самостійний вибір проектів). Ось декілька простих, але дуже важливих для співробітників варіантів нематеріальної мотивації.

  • Наділення особливими повноваженнями. Дайте можливість всім бажаючим по черзі очолювати проект – це допоможе співробітникам отримати новий досвід, а керівнику зрозуміти, чи годиться ця людина на керівну посаду.

Присутність на важливих нарадах, планерках дає підлеглим можливість відчувати себе залученими в процес.

  • Публічне вираження подяки. Догани співробітникам треба робити наодинці, а ось заслужено похвалити – обов'язково прилюдно: стаття про досягнення в корпоративній газеті або на сайті, вручення грамоти на святкуванні річниці компанії.

  • Вітання зі знаменними датами. Мова йде не про народження дитини або ювілеї – це святе. Багатьом співробітникам буде приємно, якщо керівництво в присутності колег привітає їх з підвищенням, вдалим проектом тощо.

  • Навчання. У будь-якій компанії є співробітники, для яких курси підвищення кваліфікації, участь у конференції або тематичний семінар будуть в радість.

  • Право вибору: гнучкий графік, відпустка в бажаний час, вибір місця для тімбілдінга така причетність дасть можливість працівникові відчути себе важливим гвинтиком у механізмі компанії.

  • Мотивуючі корпоративні заходи: банкет на честь десятиліття компанії, культпоходи, командні ігри та інші заходи, що формують командний дух.

  • Конкурси та змагання. Стати кращим співробітником місяця мріють не тільки працівники «МакДональдс». Ну а які ще звання і регалії можна отримати за результатами конкурсу, вирішувати керівництву.

  • Прохання дати пораду. Фахівці, особливо вузького профілю, дуже люблять, коли до них звертаються за порадою. Співробітник відчуває свою значимість і повагу з боку керівництва.

  • Можливість зворотного зв'язку. Книга скарг і пропозицій або корпоративний ящик для нових ідей допоможуть співробітникам висловлювати свою думку. Ну а тих, хто висуває справді вартісні пропозиції, можна ще й премією побалувати.

Максим Сундалов, засновник і керівник онлайн-школи англійської мови EnglishDom, впевнений, що мотивувати та заохочувати потрібно всіх співробітників. Ну а похвала найстаранніших породжує в людях бажання досягати ще кращих результатів.

Увага до всіх співробітників ось ключовий момент нематеріальної мотивації. Часом це просто подяка, символічна грамота або урочисте рукостискання глави компанії. Суть в тому, що працівники вважають себе повноправними членами команди, «співучасниками» процесу. Активне залучення співробітників до розвитку та життєдіяльності компанії допомагає їм ототожнювати свої цілі та цінності з корпоративними та позитивно впливає на просування будь-якого бізнесу.

Лише «бездушними» збільшеннями до зарплати неможливо мотивувати всіх співробітників. Для багатьох важливі емоційна складова, суспільне визнання та інші регалії. Нематеріальна мотивація підвищує лояльність співробітників, допомагає їм отримувати задоволення від роботи та зміцнює командний дух.

Є компанії, які придумують свої, оригінальні, нематеріальні мотиватори: подарунки новачкам, відгули в сезон розпродажів, відпустку через розбите серце. Вивчайте своїх співробітників і придумуйте власні нетривіальні способи їх стимулювання.

https://www.work.ua/

 

За матеріалами hitjob.com.ua

всі новини

Роздрукувати сторінку

Нагору Назад